• Excersise strengthens the body

Przydatne informacje



KONTAKT




ZAPRZYJAŹNIONA STRONA



ep-baner1_321_161.png



Księga gości ( 326 )

Wpis dodał Bobas
Bobas
Witam , dzięki za fachową poradę , pomoc w doborze cyklu , mimo tego że zakupiłem towar gdzie i ...
18-06-2018
Wpis dodał Rafal
Rafal
Nadal zadnej informacji z waszej strony. Żaden wpis nie wchodzi tez w komentarze
13-06-2018
Wpis dodał Rafal
Rafal
Witam wyslałem meila i nie mam zadnej odpowiedzi. Czekam na info od was
13-06-2018

Witamina B12

Witamina B12, nazywana kobalaminą, jest organicznym związkiem chemicznym, którego centralnym atomem jest kobalt. Zabarwienie sprawia, że witamina B12 określana jest czerwoną witaminą. Kobalamina należy do grupy witamin, rozpuszczalnych w wodzie, co oznacza, że nie jest substancją, magazynowaną w organizmie, a wydalaną regularnie z potem i moczem. Trudno jest przedawkować witaminę B12, z kolei utrata niezbędnej jej zawartości może nastąpić w bardzo łatwy sposób, stosując dietę, ubogą w produkty pochodzenia zwierzęcego. Witamina B12, odpowiadająca głównie za regulację produkcji erytrocytów (krwinek czerwonych) jest niezwykle ważnym składnikiem prawidłowo funkcjonującego organizmu. Jej niedobór może być przyczyną wielu, groźnych schorzeń, wśród których znaczny wpływ może przenosić na pojawienie się niedokrwistości. 

Działanie witaminy B12:

Kobalamina, dzięki temu, że uczestniczy w procesie biosyntezy nukleotydów oraz choliny, wchodzącej w skład osłonki mielinowej, otaczającej nerwy, jest niezbędnym elementem prawidłowo funkcjonującego układu nerwowego. Witamina B12 bierze udział w procesie przetwarzania białek, tłuszczu, węglowodanów w energię, dzięki czemu może przeciwdziałać osłabieniu, przemęczeniu, znużeniu. Poprzez udział w syntezie serotoniny, neuroprzekaźnika, który w prawidłowym stężeniu może działać antydepresyjnie. Niedobór może natomiast wpływać na obniżenie nastroju, uczucie zmęczenia, rozdrażnienie. Przy pomocy kwasu foliowego oraz witaminy B6 chroni przed nadmiarem nagromadzonej homocysteiny, powstającej w momencie przetwarzania białek. Homocysteina, gromadząca się w odkładanych na ścianach naczyń krwionośnych blaszkach miażdżycowych, prowadzi do zaburzeń w funkcjonowaniu układu krwionośnego. Działanie witaminy B12 jest w głównej mierze warunkowane przez regulację produkcji erytrocytów, co ma znaczny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia. Działanie witaminy B12, obecnej w organizmie w prawidłowej ilości, pozwala eliminować ryzyko zachorowania na chorobę Addisona - Biermera, nazywaną anemią z niedoboru B12, chorobę Alzheimera, choroby nowotworowe, choroby układu krążenia, udar mózgu oraz natury psychicznej. Kobalamina, która reguluje również prawidłową pracę układu pokarmowego, biorąc udział w syntezie metioniny, jest niezbędna przy chorobach jelit. Jeżeli z powodu niedoboru witaminy B12 dojdzie do zatrzymania produkcji aminokwasów, mogą się pojawić kłopoty z funkcjonowaniem jelit i układu pokarmowego. Dla kobiet, witamina B12 może pozytywnie działać pod kątem uregulowania cyklu miesięcznego oraz obfitości miesiączkowego krwawienia. Witamina B12 obniża poziom złego  cholesterolu LDL we krwi. Uśredniony limit przyjęcia witaminy B12 to 2,4 mcg/g dla kobiet oraz mężczyzn i 2,6 mcg/d dla kobiet w ciąży. Warto nie dopuszczać do zaistnienia niedoboru witaminy B12, co może być przyczyną wielu chorób.

Wpływ witaminy B12 na sportowców:

Witaminy z grupy B, które należą do związków, występujących w produktach zwierzęcych, wyróżniają się swoim drogocennym wpływem na mózg, sprawiając, że układ nerwowy pracuje sprawnie i wydajnie. Jak uzyskać pozytywne działanie witaminy B12 na sferę aktywności fizycznej? U sportowców bardzo ważna jest suplementacja, by dostarczyć organizmowi cennych wartości odżywczych, koniecznych przy wytężonej utracie energii, podczas ćwiczeń. Witamina B12, obecna w suplementach dla sportowców, znacznie przekracza swoim stężeniem dopuszczalną normę dziennego wchłaniania oraz występuje w innej formie. Dibenkozyd, zwany koenzymem witaminy B12, uczestniczy w procesie glukoneogenezy, wpływając na produkcje glukozy z kwasu mlekowego lub z aminokwasów. Dostarczając organizmowi koenzymu witaminy B12, czyli jej formy aktywnej, zapewniasz  szybszy i efektywniejszy proces wchłaniania cennych substancji, powodujących szybszą reakcje organizmu. Osoby, których przemiana materii posiada duże tempo, dzięki stosowaniu dibenkozydu mogą łatwiej budować beztłuszczową masę mięśniową, ciesząc się wzrostem siły. Poprawa łaknienia i anabolizmu jest pewnym efektem stosowania preparatu z zawartością dibenkozydu, wspomaganie procesów metabolicznych białek, cukrów i tłuszczów, sprawiają, że podczas treningu poprawia się wydolność i możliwości siłowe organizmu. Wpływ na regulację poziomu erytrocytów we krwi sprawia, że ukierunkowanie na czerwone krwinki wspomaga prawidłowe natlenienie komórek, poprzez prawidłowy transport i dystrybucję tlenu do krwi, wpływające również na wzrost wydolności i efektywności na treningach. Odpowiednia produkcja erytrocytów jest kluczem do osiągnięcia dobrej wydolności podczas uprawiania sportu. 

Co się dzieje w organizmie przy niedoborze witaminy B12?

Poziom zawartości witaminy B12 w organizmie może wahać się w zależności od stosowanej diety. O ile trudno jest osiągnąć pułap zbyt wysokiej zawartości witaminy B12 w organizmie, z uwagi przede wszystkim na sposób rozpuszczania się kobalaminy, w wodzie, powodując nieustanne wydalanie jej wraz z płynami; o tyle uzyskać niedobór, jest już dużo prościej. Pierwsze, niepokojące sygnały, mogące świadczyć o niedoborze witaminy B12, mogą być związane z zaburzeniami funkcjonowania układu nerwowego. Zbyt mała ilość choliny, będącej powodem niedoboru witaminy B12 w związku z zachodzącym z jej udziałem procesem biosyntezy, mogą objawiać się drętwieniem, zwłaszcza w obrębie kończyn dolnych, mrowieniem, zaburzeniami równowagi i chodzenia. Niedobór witaminy B12 może powodować również trudności w skupieniu uwagi, koncentracji i zaburzeniach pamięci. W związku z syntezą serotoniny, niedobór witaminy B12 łączy się z obniżeniem nastroju, przewlekłym zmęczeniem, rozdrażnieniem. W obrębie działania układu krwionośnego, warto wspomnieć o wpływie B12 na zachowanie odpowiedniego poziomu erytrocytów we krwi. Niedobór kobalaminy może przyczynić się do wystąpienia niedokrwistości. Długotrwałe zmęczenie, brak energii, obniżony stopień apetytu, bladość cery, powinny skłonić do wykonania badań, które pozwolą wyeliminować schorzenie. Niedobór kobalaniny może być przyczyną zmian zwyrodnieniowych błony śluzowej żołądka. Dzięki wpływowi, jaki wywiera witamina B12 na poziom złego cholesterolu we krwi, jej niedobór może w jakimś stopniu przyczyniać się do zwiększenia ryzyka wystąpienia takich schorzeń, jak miażdżyca, udary, nowotwory. Wzrost poziomu homocysteiny, a co za tym idzie obniżenie poziomu zawartości witaminy B12 w organizmie, mają związek w ryzykiem zachorowalności na chorobę Alzheimera. Badania dowiodły, że osoby, u których wcześniej nie wystąpiły objawy choroby, żyjąc bez suplementacji, z niskim poziomem witaminy B12, zwiększyły o 16% ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera. Może wystąpić również zahamowanie wzrostu, intensywne wypadanie włosów, zaparcia lub biegunki. Jeżeli doszłoby do wchłonięcia zbyt dużej ilości witaminy B12, co jest bardzo trudne do osiągnięcia, mogą wystąpić reakcje uczuleniowe. 

W jakich produktach występuje witamina B12?

Witamina B12, kobalamina, jako czerwona witamina, występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego. Jest to powodem częstego niedoboru jej u osób, których dieta opiera się o produkty roślinne. Badania dowodzą, że po pięćdziesiątym roku życia, znika możliwość przyswajania  witaminy B12. Najczęściej można spotkać produkty, zawierające dużą ilość witaminy B12:

  • ryby, zwłaszcza szczupak,
  • mięso, naturalne wędliny,
  • jaja,
  • wątroba,
  • sery,
  • drożdże.

Pojawiły się teorie, według których istnieją produkty roślinne, będące źródłem witaminy B12, jednak badania dowiodły, że substancja ta okazała się podobnym związkiem, nie przynoszącym żadnych korzyści organizmowi, a dodatkowo blokującym wchłanianie prawidłowej witaminy. Aby cieszyć się odpowiednim poziomem kobalaminy w organizmie, a co za tym idzie dobrym nastrojem, dużą energią oraz chęcią do działania, należy stosować zdrową dietę, bogatą nie tylko w składniki roślinne, ale nie można zapominać o produktach pochodzenia zwierzęcego. Tak istotne znaczenie dla prawidłowej pracy układu nerwowego oraz krwionośnego mają produkty zwierzęce, że nie warto rezygnować całkowicie z dostarczania organizmowi witaminy B12.